Friday, February 3, 2012

حق اليقين: اين مرحله مقام والاتر از عين اليقين است عارف حقيقت را ميبيند و برترين مقامات است


حق اليقين:
اين مرحله مقام والاتر از عين اليقين است عارف حقيقت را ميبيند و برترين مقامات است در اين مرحله سالك به نظاره نشسته و به مراد ميرسد . با ارائة اينمثال ميشود كه به تفاوت اين مراحل پي برد. علم اليقين مانند ميوة است كه با همه اوصاف شناخته شده و در عين اليقين با ديدن ميوه شناخت بهتر و كاملتر ميگردد، در حق اليقين ميوه را ديده و چشيده و از هر لحاظ با آن آشنا ميشود.
در اين مقام صوفي غرق و مست وصال ميگردد. جز او هيچ چيز را نه ميداند همه چيز و همه حرف نزد صوفي حقيقت است، پس سالك محولقأ دوست بوده و به چنان مرتبه نايل گرديده كه حقيقت كل است و او محو حقيقت كل ميشود. مولانا در اين مورد چنین سروده است:
     چه تد بير اي مسلمانان كه من خود را نميدانم
                            نـه تـرسـا و يهـوديـم نـه گـبرم نـي مسلـمـانـم
     نـه شـرقـيـم نـه غـربـيـم نـه بـريـم نـه بـحـريم
                            نـه اركـان طـبـيـعـيـم نـه از افـلاك گـردانــم
     هـوالاول هـوالا خـرهـوالـظـاهـر هـوالــبـاطـن
                             بـغـيـر از هـوويـامـن هـو ديگر چيزي نميدانم 

No comments:

Post a Comment