Friday, February 3, 2012

خانقاه دهمزنگ: خانقاه دهمزنگ در كوچه كلالي موقعيت دارد. به تاريخ 24/12/74 در يكي از حلقه هاي ذكر خانقاه مذكور اشتراك نمودم محفل ذکر با قرائت آيات چند از كلام الله شريف آغاز گرديد. سپس توسط نعت خوانها رباعياتي سروده شد در آخر هر رباعي حاضرين (صلي الله وعليك يا رسول الله) را تكرار ميكردند .


خانقاه دهمزنگ:
خانقاه دهمزنگ در كوچه كلالي موقعيت دارد. به تاريخ 24/12/74 در يكي از حلقه هاي ذكر خانقاه مذكور اشتراك نمودم محفل ذکر با قرائت آيات چند از كلام الله شريف آغاز گرديد. سپس توسط نعت خوانها رباعياتي سروده شد در آخر هر رباعي حاضرين (صلي الله وعليك يا رسول الله) را تكرار ميكردند . بعد از درود به حلقه ذكر پرداختند ومطابق تلقين([1]) نعت خوانها ذكر ميكردند. در خانقاه مذکور  لطایف به این ترتیب کار شد. در اول لااله الاالله به تعقيب آن الا الله را به سرعت اجرا كردند. سپس نعت خواني آغاز شد و نعت خوانها بيشتر اشعار ميرزا محمد جاذبي را به خوانش ميگرفتند.
مولانا جاذبي شاعروغزلسراي متصوف ومحبوب كشور بود. نسخه قلمي دیوان مذكور نزد برادر محمد امين ([2]) مريد شيخ شیر آقا جان و يك نسخة قلمي آن نزد فرزندان ملا صاحب مشهور به ملا ديوانه در فاضل بيگ موجود است. ابيات زير نمونه كلام جاذبي صاحب ميباشد كه در اين محفل به خوانش گرفته شد:
     مــكـن اقـرار اسـراروحـدت را به كــس ظــاهر
                            اگر گويي انا لحق ره به پاي دار نـزديــك است
***
     نه تسبـيـح ونه زنـارم نـه خـوف از آتــش دوزخ
                            بــه سـيـنـه سـرپـنـهـاني چنـان آتــش شـرر دارم
     نه تن دارم نه جان دارم نـه فـنـاي ذات سبـحـانـم
                           نــه كـفـارم نـه ديـن دارم نـه پـروايي خـطر دارم
     از صــدق دل هــردم بــگـو جــاذبـــي نــــكــو
                              بــي حـد درود بـر روي اوتــا امـتـي گـويـد ترا


***
اي عـاشقـان اي صـادقـان من عـاشق رسوا ستـم
                            جــوش تـجـلـي جــان من در عـالـم بــالا سـتـم
نـاسـوت گشته يارمن لاهـوت گشت گـلزار من
                             بـهـتر از ايـن اسرار مـن در عـالـم يـكـتــا ستــم
     گـه خـانقـاه شد جـاي من گه ميكده مـاواي من
                             گـه جـام مـی پیمای من گـه مـاه گــه مینـاستـم
            * * *                                   
     زتـحت عـرش تـا تـحت الـثـرامـن لامـكـان ديـدم
                        دگر هر چند كـوشيـدم نـه غـيـر انـدر مـيـان ديـدم
     از ايـن عـالـم فـرو رفــتـم وجـودم پـرزحـيرت شد
                        همه حـيـرت زحـيـرانـي بــه جـان عـاشـقـان ديـدم
     ... چـوبـايـزيـد بـسـطــامـي خـبـر از سـر پنهـان شد
                        نـــدايـي اعـظـم الـشـانـي زفـهـم گـلـرخـان ديـدم
     به تحت وفوق چپ وراست نظر كردم خدا ديـدم
                         تـولـي ثـم وجـهـه الله بـه قرآن چـون عـيـان ديدم
     خـودي بـگذار جـاذب تـو پنـاه ذات بـيچـون باش
                          وگـرنـه جـملـه گـي كـارت ضعيف وناتوان ديدم
خواستم سلسله طريقتي خانقاه را درج كنم ، گفتند : كه اين خانقاه مربوط به يكي از مريدان خليفه صاحب انچي باغبان ميباشد، لذا از درج آن صرف نظر شد زيرا كه شجره خانقاه مذکور در بخش خانقاه انچي باغبانان ثبت گرديده است.


[1]- تلفين: عبارت از آهنگ و اداي شعر مخصوص ذكر است براي هر ذكر آهنگ خاص وجود دارد كه باشيندن آن ذاكران همان ذكر را انجام ميدهند هرگاه تلقين به ضرب باشد ذاكران به ضرب ذكر ميكنند.
- يك جلد ديوان قلمي مولانا صاحب پاد خواب لوگري نيز نزد محمد امين موجود است. [2]

No comments:

Post a Comment