Friday, February 3, 2012

خانقاه كاكري ها واقع فلعة موسي كابل: به تاريخ 17/4/1375 ش. عرس شاعر توانا، فقير و فقيد كشورصوفي صاحب عشقري واقع شهر نو در منزل يكي از ارادتمندان صوفي صاحب برگزار گرديده بود. صوفيان از خانقاه هاي مختلف شهردر محفل اشتراك داشتند. ساعت 6 بجه عصر در ختم محفل اعلام گرديد كه امشب عرس جناب مرشد مرحوم مولوي صاحب كاكري در قره باغ كابل برگزار ميگردد و رود ذاكرين و علاقه مندان آزاد است.


خانقاه كاكري ها واقع فلعة موسي كابل:
به تاريخ 17/4/1375 ش. عرس شاعر توانا، فقير و فقيد كشورصوفي صاحب عشقري واقع شهر نو در منزل يكي از ارادتمندان صوفي صاحب برگزار گرديده بود. صوفيان از خانقاه هاي مختلف شهردر محفل اشتراك داشتند. ساعت 6 بجه عصر در ختم محفل اعلام گرديد كه امشب عرس جناب مرشد مرحوم مولوي صاحب كاكري در قره باغ كابل برگزار ميگردد و رود ذاكرين و علاقه مندان آزاد است.
با استفاده از سهولت ترانسپورتي غرض كسب معلومات راجع به خانقاه مذكور راهي قره باغ كابل شدم. در مسير راه نعت خوانها  با آواز رساي شان تلقين ذكر ميكردند و صوفيان را به ذكر وادار ميساختند تا اينكه به قريه يوسفي مشهور به قلعة (بي بي) ولسوالي قره باغ، جایی که خانقاه مذکور قرار دارد رسیدیم. لازم به یاد آوری است که شاخه يي از خانقاه کاکری ها بعد از چند سال وقفه به سال 1374 خورشیدی در قلعه موسی شهر کابل دو باره به فعاليت آغاز نموده است. در خانقاه مذکور در روز هاي جمعه طريقه قادريه ، نقشبنديه و چشتيه عملاً كار ميشود.
بالاي دروازه ورودي خانقاه كاكريها واقع قره باغ لوحة به اين متن نصب گرديده است:
« بسم الله الرحمن الرحيم »
خانقاه شيخ المشايخ حكيم اوليا عالم رباني جناب مرحوم مولوي صاحب كاكري، در خانقاه مذكور تا ساعت 30/8 شب منتظر ماندیم. پس از صرف طعام مراسم عرس با قرائتي آيات چند از كلام الله شريف آغاز گرديد، نخست چند صوفي سخنراني نمودند و به تفسير اين آيت مبارك پرداختند كه:
( لقد خلقنا الانسان في احسن التقويم)
«خداوند به طور سينا، مكة معظمه و دو ميوه بهشت قسم ميخورد كه انسان را به بهترين صورت آفريده و كرامت عنايت فرموده است. پس بر انسان است تا خود را درك و به مقاميكه شايسته او ميباشد راه يابد. در قرآن عظيم الشان، الله بارك و تعالي فرموده است كه: «جن و انس را نيافريده مگر براي عبا دت، در غيرآن برنفس انسان، شيطان غلبه حاصل نموده و او را از راه راست منحرف ميسازد». آنها ضمن صحبت هاي خويش ايجاد يكتعداد خانقاه هاي خود سر و بي بند و بار به نقد گرفته افزودند در زمان جهاد دشمنان اسلام در بين مجاهدين رخنه نمودند تا جهاد را بد نام سازند، فعلاً در تصوف گروه هايی را تربيه نموده اند که با دام هاي تذويري عرفان را بد نام سازند. آنانيكه از حال، آسمان وغيره صحبت ميكنند كاذب هستند اگر به هوا روند و يا به روي آب سجاده هموار سازند و نماز گزارند و از شريعت سرباز زنند بدانید كه ابليس است. نه شيخ و مرشد. در مقاميكه سالك عروج ميكند جز حيرت چيزي ديگري نيست كه رنگ و بوي آن تشريح شود. هر آنكس كه ادعا ميكند راست نه ميگويد.
سياستمداران غربي به اين باور هستند كه محكم ترين مبارزين در راه اسلام علما، روحانيون و مرشدان ميباشد، پس بيدار باشيد و اگاهانه قدم بر داريد:
پس از آن خليفه صاحب خانقاه در جريان صحبت خويش وعده سپرد آن چنان كه در سنگر جهاد عليه روس ها و كمونستان مسلحانه مبارزه نموده اند. امروز نيز در سنگر معنويت بانفس و خواهشات آن مبارزه خواهند نمود، متعاقب صحبت ها، مناجات خواني همراه با ذكر طريقه نقشبنديه ، قادريه و بعد چشتيه با آلات موسيقي تا ساعت 30/3 شب ادامه داشت.
در جريان ذكر چطوريكه بر يك صوفي لازم است آداب رعايت نه ميشد. در تصوف، به رعايت ادب تأكيد بسيار شده است. چنانچه مولاناي بلخ فرموده است:
     از خـــدا جـــويـــم تـــوفـــيـــق ادب
                                           بـي ادب مـحـروم مـانـد ازلـطـف حق
     از ادب پرتور گشته است ايــن فـلـك
                                           وز ادب معصـوم و پـاك آمـد مـلـك
در جريان ذكر حق، صحبت كردن، سگرت و نصوار كشيدن پا دراز كردن وغيره دور از آداب عرفان اسلامی است و  جواز ندارد. اقبال لاهوري در این رابطه چه خوب فرموده است:
آسـمـان رشـك بـرد زمـيـنـي كــه بـر او
يك دو كس دو نـفسي بـهر خـدا بنشيند
وقتيكه حلقات ذكر خداي متعال بر پا ميشود حاضرين بايد سرا پا گوش باشند تا فيوضات پروردگار شامل حال شان گردد.
در حـريـم عشـق نتـوان دم زد از گفت و شنـود
زانكه آنجا جمله اعضأ چشم بايد بود و گوش
                                                     (حافظ)
لازم به تذكر است اينكه، تمام خانقاه هاي شهر كابل در کنار جنبه های مثبت نقاط ضعيف نيز دارند. اميد كه مرشدان محترم در پي اصلاح كاستي ها توجه مبذول دارند.
مولوي صاحب كاكري در زمان تجاوز شوروي به پاكستان مهاجر گرديد و در سال 1371 با پيروزي انقلاب اسلامي دو باره به وطن بر گشت و در همان سال دنيايي فاني را پد رود گفت . فعلأ مسؤوليت خانقاه را پسرش فضل من الله به عهده دارد.
به گفته جناب فضل من الله مولوي صاحب كاكري مكمل چار طريقه بود و در خانقاه هاي مذكور هرچار طريقه تصوف پيشبرده ميشود.
مسؤوليت خانقاه كابل واقع در قلعة موسي ([1]) قلعه فتح الله را پسر سوم جناب مولانا كاكري صاحب به اسم فتح من الله به دوش دارد. خانقاه هاييكه توسط خلفاي مولوي صاحب كاكري فعال گرديده عبارت اند از: بندر امام صاحب ولايت كندز به خلافت صوفي جلال الدين .
غوربند پروان واقع دره سيدان به خلافت برادر زاده مرشد صاحب خليفه عبدالطيف كاكري، مشهور به گل آقا جان.
 سيغان کهمرد ولايت باميان به سرپرستی برادر زاده مولوي صاحب الحاج مولوي عبدالحي كاكري.
قريه با غارق سفلا به خلافت صوفي ملا عبدالله جان.
ولسوالي شكردره به خلافت الحاج مولانا عبدالحق برادر مرشد كاكري.
قريه گذر به وسيله خليفه صاحب قاري عماد الدين، پسر مولوي صاحب كاكري.
خانقاهی مرشد مولوي كاكري توسط جناب مرشد عبدالعزيز پدر مولوي غلام احمد كاكري پدر كلان فضل من الله حدود هشتاد سال قبل از امروز در قريه كاكر هاي قره باغ ايجاد گرديده است.
سلسله طريقتي خانقاه مذكور را به رشتة نظم در آورده اند. که به صورت بسيار فشرده از شيخ عبدالقادر جيلاني به اينطرف به نثر بر گردانده شده و چنين است. سلسله طريقه قادريه شريف:
1- شيخ عبدالقادر جيلاني   2- شاه دوله
3- شاه منور              4- شاه عالم دهلوي
5- احمد شاه ملتاني       6- شيخ جنيد پشاور
7- شيخ محمد صديق         8- شيخ حافظ محمد ولي
9- شيخ محمد شعيب         10- شيخ عبدالغفور
11- شيخ الشيوح نجم الدين 12- مولانا عبدالعزيز
13- مولانا غلام احمد       14- مولوي فضل من الله


- [1]

No comments:

Post a Comment