ضرب المثل در اشعار معاصرین :
سخنان کوتاه، فشرده با
ساختار محکم و درون مایه تربیتی ، اخلاقی، پند و اندرز و سایر مسایل میباشد و بخشی
از فرهنگ مردم است که از سینه به سینة و از نسل به نسلی دیگر انتقال یافته، نشانۀ
دانش و خردمندی یک ملت میباشد.([1])
به بیان دیگر: ضرب المثل
نتیجه تجارب زنده گی و شناخت انسانها از یک موضوع است که در ساختار ویژۀ زبانی به
گونه فشرده بازتاب مییابد، در باور ها جا گرفته و در گفتار روزانۀ مردم مورد
استفاده قرار میگیرد. بدین معنا که مورد پذیرش مردم بوده و كار برد مردمی دارد به
کارگیری ضرب المثل در ادبیات فارسی دری از دیر باز بدینسو مروج است و شاعران پیشین
مانند: رودکی، فردوسی، حافظ، مولوی و... در سروده هایشان ضرب المثل ها را گنجانیده
و بازتاب داده اند. شاعران معاصر نیز به این گنجینه فرهنگی گرایشات شان را نشان
داده و گام نهاده اند. به گونه مثال: «دیوانه
به کار خود هوشیار است» ضرب المثلی میباشد که مخفی بدخشی آن را در بیتی چنین زیبا
به کار برده است:
تا چند کنی نصيحتم ای ناصح دیوانه به کار خویشتن هوشیار است([2])
در جای دیگر ضرب المثلی «آبیکه
به جوی رفته باز ناید» را اینگونه در بیتی بازتاب داده است:
گرچرخ به ما مونس و
دمســاز آید عمری که گذشت از کــجا باز
آید؟
گـــویند به جوی رفته باز
آید آب این آبیکه به جوی رفته کی آید
باز([3])
«شکوه از بخت کنم یا از
چرخ» ضرب المثلی دیگری است که مخفی از آن در بیتی بهره گرفته است:
برفت عمرونگردید شبی هم
آغوشم ز بخت شکوه کنم یا ز چرخ
بخروشم([4])
ضرب المثل «گنج در ویرانه
است» را در بیتی از حیدری وجودی به نظاره میگیریم:
در دل ویرانه های تو بود
گنجینه ها
میهنا دامن پر از لعل بدخشان بینمت ([5])
همچنان ضرب المثل از خرمن
کاه باقیمانده به کاری دلالت میکند که نزدیک به انجام باشد و یا زیان دیده باشد ،
استاد بیتاب که سرمایه دل و جان را در راه عشق صرف کرد و زحمات زیادی را در این
راستا متحمل گردید ضرب المثل مذکور را مناسب حال خویش دیده در بیتی چنین به کار
برده است:
دل و جان صرف غم عشق شد و
تن باقیست نیک چون مینگرم کاه ز خرمن
باقیست([6])
«عیب در قرآن نباشد عیب در
مسلمانی ماست» ضرب المثلی است که دهقان آن را در بیتی استعمال نموده است:
عیب در قرآن نباشد، عیب در اسلام ماست
این تنزلهایی ما از جنگ مذهب نام ماست([7])
فنایی در بیتی ضرب المثل
(مرده دلی کم از مردن نیست) را در بیتی چنین زیبا به کار گرفته است:
زمرده گان بدتر است مرده دل اگردانی بیا به یاد خدا قلـب زنـده دار مخسپ([8])
«سرت را به گریبانت کن»
ضرب المثلی است که عشقری از آن چنین سود جسته است:
ای عشقری چون این من و ما
سود ندارد آریم اگر سر به گریبان چقدر خوب
([9])
در جای دیگر ضرب المثل
«کسی که از زر گذرد از سر نیز گذشته میتواند» را در بیتی اینطور جا داده است:
چو گفته اند به ضرب المثل
به عصر قدیم توان گذشت ز سر هر کـسی ز زر
گذرد([10])
همچنان ضرب المثل «بارکش
باش، نه بار دوش» را در بیت زیر به نظاره میگیریم:
بارکسان
به دوش کش بارکســان مشو به دوش
بنده
گی کن خدا مباش مسکین و عاجزانه رو([11])
ضرب المثل «شرم زن در چادر
است» در بیتی پیام فرملی آن را زیبا به کار برده است:
ستر تن حجب و حیا، ای زن ، زنان را جوهر است فی
المثل گویند مردم شرم زن در چادر است([12])
No comments:
Post a Comment