Monday, February 13, 2012

علی لالا: شیخ رضی الدین معروف به علی لالا پسر شیخ سعید عموزاده حکیم سنایی پسر عبدالجلیل غزنوی جوینی میباشد.(1)





 علی لالا:
شیخ رضی الدین معروف به علی لالا پسر شیخ سعید عموزاده حکیم سنایی پسر عبدالجلیل غزنوی جوینی میباشد.(1)
     در خزینة الاصفیا عبدالجلیل پدر بزرگ (جد) شیخ رضی الدین را پسر حکیم سنایی معرفی کرده است. بنابراین علی لالا باید نواده(نواسه ) حکیم سنایی باشد(2) همچنان نقل شده است که در سفر حج با حکیم سنایی همراه و هم سفر بوده است شیخ رضی علی لالا از اکابر عرفای قرن هفتم میباشد .وی در راه عرفان و تصوف رنج سفرهایی بسیار را متقبل شده به خدمت و صحبت مشایخ زیاد نایل گردیده است. به روایتی از نزد یکصدوبیست و چهار (3) و به استناد دیگر از شصت و چهار (4) شیخ نامدار خرقه خلافت پوشیده و یکصدو سیزده خرقه از او باقی مانده است. موصوف سفری به هندوستان نموده و از صحبت هایی ابو رضای هندی مستفید شده است.
     به نقل از نفحات الانس من حضرات القدس، شیخ نجم الدین کبرا مریدان زیاد داشت که مرشدان نامی بوده اند در میان آنها نام علی لالا نیز مذکور است.(5) بدین معنا که علی لالا در اصل مرید شیخ نجم الدین کبرا میباشد که از نزدش خرقۀ خلافت پوشید و اجازه ارشاد یافت. متن مختصر فرمان خلافتش که توسط شیخ نجم الدین کبرا نگاشته شده پس از حمد و ثنا درود و صلوات چنین است:اما بعد ضعیف ترین بندۀ خدا)ج) احمد بن عمر بن عبدالله صوفی میگوید، خرقه پوشیدم از شیخ و سید خود شیخ الوری اسماعیل بن حسن ... از من فرزند عزیز و گرامی و پرهیزگار ، زاهد شیخ رضی الدین ابوالعلأ بن لالا سعید علی جوینی که خداوند تعالی توفیقاتش را نیکو و انبیا و اولیأ را در بهشت رفیق او گرداند ... او را به سه چیز وصیت میکنم چنانچه رسول الله(ج) ابوهریره را وصیت کرد بر اقامه و رکعت ضحی و اینکه سه روز روزه در هر ماه و اینکه نخوابد مگر بر وتر و وصیت میکنم او را به حسن ملازمت و ارشاد و استقامت و سکوت از آنچه بر آن فایده یی نباشد.(6). علی لالا در سرودن شعر قریحه توانا داشت. وی در شعر از سبک خواجه عبدالله انصاری پیروی میکرد. رباعی زیر را از او میدانند:
هم جان به هزار دل گرفتار تو است
هم دل به هزار جان خریدار تو است
هم در طلبت نه خواب دارد نه قرار
هر کس که در آرزوی دیدار تو است.(7)
علی لالا در سوم ربیع الاول سال 643 هجری قمری در غزنی وفات نمود.و مرقدش در شمال شرق غزنی به فاصله حدود شش کیلومتری روضۀ سلطان ابراهیم غزنوی واقع است.(8)
مآخذ:
1- فرهنگ دهخدا- انترنت.
2- مفتی غلام سرور ، خزینة الاصفیا، جلد دوم، کتب خانه انصاری بازار ملک ، هرات: 1994 میلادی، ص 267.
3- خزینة الاصفیا، جلد دوم، ص 267.
4- فرهنگ دهخدا- انترنت.
5- نورالدین عبدالرحمان جامی، نفحات الانس من حضرات القدس به تصحیح دکتور محمود عابدی ، تهران: 1375 خورشیدی، ص 437.
6- مولانا شیخ نجم الدین کبرا، رسالۀ آداب المریدین، به اهتمام حسین بدرالدین ، تهران: 1362 ش.ص 247
7- دایرة المعارف افغانستان.
8- همانجا

No comments:

Post a Comment