Friday, February 3, 2012

صحبت خانه كارته پروان مربوط طريقه ناجيه طريقه ناجيه به وسيله مرشد اختر محمد مشهور به بابه جان مريد جناب عبدالستار انچي باغبانان در حدود 30- 35 سال قبل در سر آسياب چاردهي ولايت كابل بنيان گذاري شده است.


صحبت خانه كارته پروان مربوط طريقه ناجيه
طريقه ناجيه به وسيله مرشد اختر محمد مشهور به بابه جان مريد جناب عبدالستار انچي باغبانان در حدود 30- 35 سال قبل در سر آسياب چاردهي ولايت كابل بنيان گذاري شده است.
ناجيه طريقه جديد در سلك صوفيه است كه به كمترين وقت در جامعه عرض اندام نموده و نفوذ خويش را در سر تا سرافغانستان، پاكستان، ايران و هندوستان گسترانيد. اينطريقه در كابل پيروان و صحبت خانه هايی زياد دارد.
در اينطريقه ، به جاي ذكر صحبت هاي تبليغي غرض تزكيه و تنبيه نفس، تصفيه روح و قلب صورت ميگيرد .
تا جاييكه معلومات در دست است صحبت خانه هاي ناجيه در سر آسياب، سناتوريم دارلامان، كارته پروان، يكه توت، ده دانا، مسجد ده مسلم، جاده سالنگ عقب، ماركيت ميوه و ديگر نقاط كابل  موجود و در عرصة تصوف فعاليت دارند.
بعضي از مريدان اينطريقه طور شايد پا بند به شريعت نبوده و از شرع سر باز ميزنند از اينرو ميان مردم شهر كابل سوالهاي ايجاد شده و به پيروان طريقه ناجيه از دريچه شك و ترديد مينگرند. طور مثال: مريدي بنام عبدالله جان ميگويد: ما از لحاظ سن در ظاهر كبير شده ایم، ليكن در باطن روح ما در عالم صغير قرار دارد، پس در حقيقت ما كبيرنه شده ايم ونماز بر ما فرض نيست.
طالبان ناجيه مدعي اند كه در طريقه ناجيه پيري ومريدي وجود ندارد هر كه متقي تر باشد بهتر است. حالانكه در طريقه هاي دگر پيري ومريدي ميراثي بوده و سلسله مرشدي مانند دولت هاي شاهي از پدر به فرزند به ارث ميرسد.
يكتعداد پرسش هاي ديگر نيز در رابطه به طريقه ناجيه وجود داشت كه با جناب آقا محمد جان پسر مرشد بابه جان مطرح نمودم. در مورد اينطور پاسخ ارائه داشتند:
س- طريقه هاي دیگر از نظرشما قابل تائيد است يا خير؟
ج- هر چار طريقه حق است در صورتيكه به شكل كسبي و علمي به پيش برده شود، قابل قبول است. هرگاه تزويري، تقليدي وغير اگاها نه باشد نميتوان آن را پذيرفت.
س- روي كدام اصل مريدان شما نان مردم غير از طريقه ناجيه را صرف نميكنند؟
ج- طالبان طريقه ناجيه حتا در شهر و بازار، رستورانت ها و غيره جاها طعام صرف مينمايند در صورتيكه با ميزبان معرفت قبلي داشته باشند. اگر بدانند كه پخت آن از راه مشروع و كسب حلال به دست نيامده از خوردن آن خوداری ميكنند، چرا كه لقمه حرام گوش دل را ملول مي سازد و چهل روز قلب را از ریاضت باز ميدارد.
س- از ديد گاه شما شريعت چيست؟
ج- شريعت بيدار كنندة دل است، شر بردن و خير آوردن است روح را پرواز دادن و نفس را محكمه كردن است.
س- بدون شريعت ميتوان به طريقت داخل شد؟
ج- هرگز نه، زيرا كه شريعت بيدار كردن دل به سوي خدا و طريقت راه به سوي منزل مقصود است. شريعت و طريقت لازم و ملزوم همديگر است.
س- بعضي ازمريد هاي شما پا بند شريعت نيستند؟
ج- آنها گروه آزاد هستند از ما نيستند و منافقان اند. فعل ما فعل حضرت محمد(ص) است. هر كه از شريعت سرباز ميزند از ما نيست.
س- قرار معلوم كمرتعدادي از مريدان قشر اناث طریقه ناجیه را مرشد صاحب بسته، از نكاح  و ازدواج شان كه سنت پيغمبر(ص) ميباشد مانع شده اند؟
ج- آری به دورۀ زمامداري كمونستان كمر يك تعداد از همشيره هاي مؤمنه، متقي و پرهيزگار توسط مرشد صاحب بسته شده كه علت آن خواستگاري و فشار كمونستان بالاي  همشيره ها بود، چون نكاح دختر مؤمنه بر كمونيست جايز نيست، تا زمان پيروزي دولت اسلامي كمر هاي شان را بسته بود. حمد الله بعد از پيروزي دولت اسلامي اين كار نشده و صد ها دختر از طالبان اين بارگاه به برادران مسلمان و طالبان طريقه ناجيه در مقابل يك سطل آب نكاح شده اند كه حاضرين مجلس شاهد اين عمل ميباشند، حتي مهر يه شان اينطور گذاشته شده تا در بازاربي سترو و بدون حجاب گشت و گذار نه كنند. زيور و زينت شان را از چشم نامحرمان محفوظ نگهدارند.
يكي از حاضرين مجلس محمد رفيق به تاييد قول آقا محمد جان پسر مرشد بابه جان اظهار نمود كه سه دختر خود را در مقابل يك سطل آب به نكاح برادران مسلمان در آورده است و مهريه شان اين بود كه شوهران شان مطابق به شريعت اسلامي منكوحه خويش را در حجاب ، با پرده و با حيا نگهدارند.
س- اكثر مريدان و يا طالبان ناجيه از دروازه اتاق تا نزد مرشد، زمين را بوسيده سجده كنان ميروند، آيا سجده غير از خدا به كسي ديگر جايز است؟
ج- احوالات به چشم ديده نه ميشود و زبان از بيان آن عاجز است اين عمل مريد است نه امر مرشد. البته سجده به اين مفهوم نيست كه براي مرشد سجده ميكنند. بلكه: سجده تضرع، سجده ندامت از گناه، سجده شكر، سجده خضوع و خشوع([1])... ميباشد.
س- آيا ميشود كه اين سجده ها را درجاي دگر و محل دگر به جا آورند؟
ج- طالب ميتواند در هر كجا كه خواسته باشد سجده را انجام دهد. مربوط به عمل مريد است، هر گاهيكه دل خواهش سجده نمود، بيرونش كند و سجده را به جا آورد، ضرور نيست كه در كجا و كدام محل سجده صورت ميگيرد.
س- در جريان صحبت كه وقت نماز باشد آيا نماز ادا ميشود يا خير؟
ج- بلي صحبت قطع ميشود، نماز با جماعت ادا شده و در ختم نماز سه بار كلمه طيبه به آواز جهر خوانده ميشود.
س- تعدادي از مريدان شما به اين باور است كه جناب مرشد بابه جان مهدي آخر زمان است، نظر شما در اينمورد چيست؟
ج- خود شان در صحبت هاي خود ميفرمايد كه خداوند(ج) امام و نايب امام را بيرون سازد([2]).
در آخر الزمان امت حضرت محمد(ص) هفتادو دو گروه ميشوند از جمله يكي آنها ناجيه است كه لشكر امام است و قبل از ظهورش اين لشكر آماده ميگردد.
حديث مبارك به نظم آورده شده است .
     روزي صــحـبـت داشـت خـتـم الـمـرسـلـيـن
                                رو بــه ســوي اصـحــاب فــرمـود ايـن چـنين
     هـــست هــفـتـادو دو مــــلــت در جـــهــان
                              نــاجــيـه بــگـــزيـــده ام مــن زان مـــيـــــان
                         (مشكوه شريف )
ناجيه نجات دهنده از شرو به خير بردن است.
(الله ولي الذين امنو يخر جهم من الظلمت النور) اوليا كرام توانمندي آن را دارند تا مردم را از ظلمت و تاريكي بسوي نور بكشانند.
س- در طريقه ناجيه ذكر نيست چطور چار طريقه كار ميشود؟
ج- در ناجيه هر چار طريقه در حال و احوال كار ميشود طالب را صدق به كار است .
و قل رب ادخلني مدخل صدق و اخر جني مخرج صدق و جعل لي من لدنك سلطانانصيرا. فقط طالب به صدق داخل و خارج شود([3]).
راجع به چگونه گي به وجود آمدن طريقه ناجيه از خليفه صاحب شير آقا جان پسر مرشد عبدالستارجان انچي باغبانان طالب معلومات شدم. در پاسخ فرمودند: اختر محمد جان مشهور به بابه جان مريد پدرم بود كه از طرف پدرم در عرصة تصوف سلب حقوق ميباشد.
مديريت خانقاه هاي وزارت ارشاد و اوقاف در مورد چنين روشنايي انداختند: جناب اختر محمد در ابتدا پيشه گلكاري يا معماري داشت اصلاً باشندة قلعه مسلم چهاردهي میباشد كه شصت سال عمر دارد.
طريقه نقشبنديه را از خلفاي جاذبي صاحب و اصل آباد (مرشد عبدالستار) در مدت بيست سال اخذ كرده حالا خود مستقل طريقه يي به نام ناجيه را مروج ساخته است.([4]) هدفي را كه شرح و تعليم ميدهد روي خاصيت نوري(*) وناري انسان است در ولايات افغانستان ، ايران، پاكستان ، مريدان زياد تربيه نموده است.


[1]- خشوع: از او يس قرن پرسيدند كه خشوع در نماز چيست؟ گفت: «انكه نيزه  بروي زنند خبرش نباشد.» تذكره الاوليا، ص 16.
[2]- گزارش و مصاحبه به تاريخ 21 سرطان 25 صورت گرفته است محل مصاحبه كارته پروان كابل.
- آقا محمد جان پسر چهارم جناب مرشد بابه جان وظيفه رخت فروش (بزار).[3]
- خليفه شير آقا جان فعلاً مسؤول خانقا انچي باغباناناست. [4]
عبدالصحمد (رشحه) مسؤول مديريت خانقاه هاي ارشاد و اوقاف.
*- نوري و ناري به اين معنا كه باداخل شدن شخص مريد، پبر يا مرشد درك ميكند كه كدام خصلت در وجود مريد زياد رخنه كرده هر گاه خواص ناري و شيطاني در وجود مريد اضافه باشد از مريد گرفته شده در عوض خواص نوري افزوده ميشود. 

No comments:

Post a Comment