عرفان گرایان
محققین، ذو قمندان و
شاعرانیکه به عرفان اسلامی علاقمندی داشته باشند و در آثار و اشعار شان گرایشات
عرفانی به نظر بیاید عرفان گرا نامیده میشوند.([1]) البته این گرایشها از طریق
سیر وسلوک و یا کشف و شهود نبوده، غالب
عواملی چون: اخلاق فردی، اجتماعی، باور های دینی، مطالعه آثار عرفا و غیره
باعث گرایش شاعر و یا نویسنده به سوی عرفان شده باشد. بدین سبب استاد مطهری عرفان را در پنچ بعد چون:
عرفان عملی، عرفان نظری، عرفان دینی (عرفان شریعت)، عرفان تربیتی (عرفانیکه در
سلسله طریقت ها بروز یا فته)، عرفان ادبی و تأثیرات شگرف آن بر نویسنده گان،
شاعران واد با مورد مطالعه قرار داده
است.([2])
طوریکه مشاهده گردید راجع به عرفان عملی و نظری
و چگونگی ایجاد عرفان نظری به وسیلۀ عرفای که پس از کسب مقامات، مشاهدات خود را به
شکل آثار در آورده اند روشنی انداخته شده است. همان آثار گرانبها و ارزشمند عرفانی
بالای شعرا و ا دبا اثرگذار بوده چکیده های نظری، اشعار و آثار شان را متاثر از مسایل
عرفانی ساخته است. ممکن شماری از عرفان گراها گامی به سو ی سیر وسلوک هم برداشته
باشند که چندان محسوس نبوده و یا زمانی شامل طریقت شده و بعد آن را دنبال نکرده اند، و یا تعدادی از
ایشان در مسیر زنده گی به حقیقت عرفان پی
برده یا از آثار متقدمین متأثر گردیده اند. هر طوریکه باشد عرفان گراها عارف نبوده
فقط از آثار و اصطلاحات عرفانی درآفریده های خویش سود برده اند.
امکان دارد که نا ملایمت
های زنده گی و انحرافات اخلاقی در جامعه، مظالم ا جتماعی، بی عدالتی،حق تلفی و
سایر پدیده ها ذهن حساس و باریک بین نویسنده و شاعر را متأثر ساخته غرض اصلاح به
روش و اخلاقیات عرفانی پرداخته باشد، زیراکه تعریف عرفان و تصوف تبدل اخلاق بدو
زشت به سوی اخلاق نیک و پسندیده است. و عرفان گرا به منظور نجات انسان از زشتی
و روکرد به نیکبختی و سعادت، عرفان اسلامی
را پسندیده باشد.
مختصر اینکه بینش عرفا
نتیجه پرتوانوار و لطف یزدان پاک است که به اساس ریاضت، تقوا، پرهیزگاری، علم با
عمل، تزکیه نفس و مجاهدت به عنایت پروردگار نصیب عارف گردیده است و این علم تنها
از طریق خواندن، نوشتن و گفتن کسب نمی گردد، مگر آنکه توأم با سیر و سلوک عرفانی
زیر نظر رهنما و یا استاد باشد. اما عرفان گرا بدون طی مراحل و منازل عرفانی صرف
معنای واژه یی اصطلاحات عرفانی را دانسته و به منظور زیبایی کلام در اشعار خود از
آن استفاده میکند، ممکن معلومات کافی راجع به عرفان داشته باشد مگر منسلک به طریقت
نباشد.
No comments:
Post a Comment